Dans · tags: .

Spar dame – et sikkert es

Lad det blot være sagt med det samme: Liam Scarlett har sammen med scenograf Jon Morrell og lysdesigner David Finn skabt en mesterlig ballet over Aleksandr Pusjkins novelle Spar dame. En klassisk ballet med nye trin-kombinationer, historiske kostumer med et moderne twist og minimalistiske kulisser dejligt befriet for bombastisk tyngde. Partituret stammer fra en lang række værker af Pjotr Tjajkovskij, det handler således ikke blot om musikken fra operaen Spar dame, men om flere operaer af Tjajkovskij, samt orkesterværker og klaverstykker. De forskellige musikstykker er samlet og sat sammen Martin Yates, så musikken skaber mest mulig truende uro, der afspejler historiens handling, der bevæger sig nedad i en ond spiral.

Griskhed, magtbegær, hensynsløshed, en altødelæggende egoisme og simpel ludomani. Kort sagt menneskets værste og grimmeste sider er temaerne i Liam Scarletts overbevisende koreografiske version af Aleksandr Pusjkins Spar dame. Det handler altså om temaer, som er yderst aktuelle i vores tid og vores verden, hvor succes er lig med at rage flest mulige penge til sig uden hensynstagen til andre. Liam Scarlett beviser med sin fortolkning af Spar dame, at balletgenren sagtens kan være nutidig, aktuel og samfundsdiagnosticerende – også på trods af at handlingen foregår i fjerne tider og i et hendøet aristokrati.

Kizzy Matiakis danser den gamle, nedladende grevinde, der sidder inde med den hemmelige viden om de tre spillekort, der giver sikker sejr i kortspil. Kizzy Matiakis er altid fremragende til at gestalte en lidt skæv karakter – ofte med et strejf af komik. Den store rolle som Grevinde (Spar dame) er bestemt ingen undtagelse. Hun er ballettens Maggie Smith, når hun udfolder sin aristokratiske arrogance og koster rundt med sin familie og tjenestefolk.

Officeren Hermann, der er besat af tanken om de tre sejrsikre spillekort og som for enhver pris vil vide, hvilke det er, danses suverænt af Andreas Kaas. Han er altid god i de narrative partier, hvori han kan udfolde sit store dramatiske talent. I Spar dame leverer Andreas Kaas en vældig flot indsats, som er en solodanser-udnævnelse værdig. Når Andreas Kaas til sidst er fanget i galskabens lænker lyser forryktheden og desperationen ud af øjnene på ham, og man kan næsten blive bange for, at han vil kaste sig ned i orkestergraven i ren og skær indlevelse i rollen som vild og vanvittig ludoman. Så mens virkelighedens begærlige og magtsyge skurke ofte ender i samfundets top, går det heldigvis anderledes i Spar dame, hvor den usympatiske hovedperson, Hermann, får sin selvforskyldte straf.

Jon Morrells scenografi er magisk. Snart forvandles et vertikalt vindue sig til et horisontalt loft. Borde stables oven på hinanden og bliver til køjesenge på millitærkasernen. Og grevindens kiste åbner sig og bliver til spillebord for hasardspillerne. Det er enkle, men yderst effektfulde virkemidler, præcist som vi kender det fra Jürgen Roses scenografi til John Neumeiers balletter.

Jon Morrells minimalistiske scenografi giver plads til og fremhæver Liam Scarletts koreografi, der bugner af spændende trin og bevægelser. Balscenen hos grevinden er ikke et kedeligt hofbal, som man ser så mange af i klassiske balletter, men har et mere moderne og rytmisk udtryk med blandt andet strakte, bølgende arme. Pas de deuxerne, som Hermann danser med henholdsvis grevinden og hendes plejdatter, danset af Ida Praetorius, indeholder høje akrobatiske kast og løft samt folkedansens svingture. Og officerernes maskuline dans har et underholdende miks af tempofyldt kosak-dans og showdance.

Liam Scarlett synes draget af det uhyggelige, hvilket tv-seere kunne bevidne, da SVT2 for et par måneder siden viste hans fortolkning af Frankenstein med Royal Ballet i London. Men Spar dame er endnu mere ond og uhyggelig end Frankenstein, fordi historien er mere menneskelig og problematikken mere genkendelig.

Det danske balletpublikum har oplevet Liam Scarletts koreografi tidligere, idet Den Kongelige Ballet dansede hans abstrakte værk Viscera tilbage i 2015. Siden da har man kun ønsket at se mere af hans medrivende koreografi. Med Spar dame har publikum så fået en narrativ ballet, der med sin høje kvalitet må blive en klassiker i Den Kongelige Ballets fremtidige repertoire.

Spar dame. Foto Henrik Stenberg

Spar dame Foto Henrik Stenberg

Grevinden og Hermann danset af Kizzy Matiakis og Andreas Kaas. Foto Henrik Stenberg

Grevinden og Hermann danset af Kizzy Matiakis og Andreas Kaas. Foto Henrik Stenberg

Grevinden (Spar dame) danset af Kizzy Matiakis. Foto Henrik Stenberg

FAKTA
Spar dame
Den Kongelige Ballet
Det Kongelige Teater
Koreografi: Liam Scarlett
Scenografi: Jon Morrel
Lysdesign: David Finn
Musik: Pjotr Tjajkovskij. Orkestreret og arrangeret af Martin Yates

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Følg med i kommentarerne
(Læs om hvad RSS er)