Dans · tags: , .

Og der blev lys – og farver

Primo april fyldte Baltoppen i Ballerup 25 år. Kulturhuset har nycirkus, dans, performance, dramatik, musik og stand-up på plakaten. Og når det gælder forestillinger med kunstarterne dans og performance viser Baltoppen ofte de mere eksperimenterende af slagsen. Dette gælder også for det seneste gæstespil med den canadiske koreograf Benoît Lachambre og hans seks dansere/performere. I værket Prisms (2013) udforsker han sammen med lysdesigneren Lucie Bazzo lys og farver – samt menneskekroppen i forskellige lyssætninger.

Prisms er et veritabelt farveorgie ligesom en frodig blomstereng på en sommerdag, dog også med indslag af skarpe, unaturlige neonfarver. Iført gule arbejdshjelme og lange farvestærke kjoler poserer de seks dansere – kvinder såvel som mænd – i farvet lys af forskellig klarhed. Når lyssætningen skifter, eller lyset bevæger sig, ser det ud som om danserne rører på sig, selvom de står helt stille. Lyssætningen kan endda få dansernes hoveder til at rotere rundt, som handlede det om en scenisk udgave af gyserfilmen Eksorcisten. Optisk bedrag og farvemagi. Lidt uhyggeligt er det næsten også, når danseren Elinor Fueter ruller med sin nøgne torso og får hver en lille muskel i sin ekstremt slanke krop til at danse. Det er imponerende kropsbeherskelse a la Kitt Johnson.

På et stillads, der er som to barrer sat oven på hinanden, indrammes det farvede lys, hvormed interessante dybdevirkninger opstår. Når kroppene hænger eller strækkes ud i stilladset skaber de et grafisk mønster, og når danserne ændrer stilling opstår nye mønstre som i et kalejdoskop. Smukt og fascinerende.

Morsomt bliver det, når performerne til Beethovens dramatiske og højstemte Skæbnesymfoni hopper rundt og laver skøre lyde ligesom den halvtmenneskelige karakter Gollum i filmene om Ringenes Herre. Eller når kvinderne tager blinkende bh’er på og til popmusik poserer som bodybuildere. Senere bliver de blinkende bh’er i øvrigt til lysende øjne i mørket, og musikken glider over i Hollywood-filmenes velkendte jingle. Absurd og totalt gakket.

Hvad betyder det alt sammen? Nok ikke så meget, men Prisms leger med vores synssans og viser, hvordan denne sans nemt kan bedrages ved hjælp af så enkle elementer som lys og farver. Dette kan vi naturligvis læse om eller høre foredrag om, men sjovest og mest lærerigt er det nu engang at opleve det i praksis og se det med egne øje.

FAKTA:
Prisms
Baltoppen 13. og 14. april herefter på turné i Danmark
Koreograf: Benoît Lachambre
Lysdesigner: Lucie Bazzo
Musik: Laurent Maslé, Tomas Furey og Ludwig van Beethoven

Prisms blev tildelt den prestigefyldte pris ’Prix du CALQ for the Best Choreographic Piece’ for bedste canadiske danseforestilling i sæsonen 2013/2014.

dansere i Prisms

Foto: Montreal Danse

PRISMS-foto-MontrealDanse_1

Foto: Montreal Danse

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Følg med i kommentarerne
(Læs om hvad RSS er)