Dans · tags: .

En pianists pas de deux med flyglet

Dansk Danseteaters sommertradition med Summer Dance i Københavns Politigård er i år blevet aflyst på grund af frygt for terror. Politiets aktuelle terrorvurdering afholder dog ikke Dansk Danseteater fra at danse i sommerperioden. Kompagniet er nemlig rykket ind i operaens lyse foyer, hvor de danser forestillingen chopin danser. At danse indendøre er måske en ganske klog beslutning i denne yderst regnfulde sommer, hvor skyerne stråler stærkere end solen.

Her på falderebet inden Tim Rushton, Dansk Danseteaters kunstneriske leder gennem mange år, forlader sin stilling, afprøver han et nyt koncept: En kombination af en klaverkoncert og en danseforestilling. Som titlen signalerer, er musikken hovedsageligt af Frédéric Chopin, og den spilles formidabelt af den ukrainskfødte pianist Tanja Zapolski. Hun er en vaskeægte klaverløvinde, en funklende stjerne, som selv overstråler Dansk Danseteaters eminente dansere. I en lang, snæver, sort kjole sætter hun sig rank ved flyglet, løfter armene i sensuelle flamencoagtige positioner og lader så sine hænder danse lynhurtigt over tangenterne. Hvilken elegance! Og hvilken musikalitet. Tanja Zapolski pas de deux med flyglet blev forestillingens smukkeste dans.

Frédéric Chopin er blevet kaldt klaverets digter, og Tanja Zapolski får virkelig den polske komponist til at fortælle historier, måske også flere end danserne får fortalt gennem deres dans. Uden ledsagelse af dans spiller Tanja Zapolski Chopins f-mol Fantasie op. 49, hans Revolutions Etude (Étude op. 10, No 12), et præludium af Claude Debussy og et værk af finske Einar Englund, der er far til balletdanseren og instruktøren Sorella Englund, som har virket hos Den Kongelige Ballet i en menneskealder.

Koreografien er udelukkende til musik af Chopin. Snarere end at lade sine dansere danse til musikken, tager Tim Rushton afsæt i musikken og fabulerer videre på den. Musikken sætter så at sige kroppene i gang. Herrerne er skrøbelige stankelben i mørke jakkesæt. De ligner androgyne Egon Schiele-karakterer i spastiske bevægelser, hvis de da ikke bevæger sig robotagtigt som Oskar Schlemmer-figurer. Kvinderne – klædt i sorte corsage-lignende kostumer slanger sig sensuelt og æggende over scenen eller tripper afsted som gamle krumbøjede koner. Det er koreografi rig på kontraster, ligesom dansen ofte står i kontrast til musikken.

Operaens glas-foyer er måske ikke det bedste scenerum, men godt af Dansk Danseteater får brugt en del af operahuset i denne tid, hvor København har en operafestival, der mærkværdigvis slet ikke benytter sig landet største operascene.

Tanja Zapolski.

Tanja Zapolski. Foto: Søren Meisner

Chopin Danser.

Chopin Danser. Foto: Søren Meisner

Chopin danser
Operaen (Foyeren)
Dansk Danseteater
Koreografi: Tim Rushton
Pianist: Tanja Zapolski
Musik: Frédéric Chopin Claude Debussy og Einar Englund

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Følg med i kommentarerne
(Læs om hvad RSS er)