Dans · tags: , .

Dans uden at flytte fødderne

Syv mennesker – fire kvinder og tre mænd står på en række – ubevægelige og med lukkede øjne. Langsomt åbner de øjnene og orienterer sig i rummet. De registrerer hinanden og drejer hovederne og ser to klarinet-musikere bag sig. Men de rører sig ikke ud af pletten, for de kan ikke bevæge deres fødder. De står som fastgroede buske eller træer. De prikker hinanden på skuldrene, som om der sidder usynlige startknapper dér. Et prik på deres skulder får dem til at vippe fra side til side som metronomer. Efter noget tid går de i stå i deres vippende metronom-bevægelser og de står atter stille.

En i rækken prikker sig selv på skulderen, hvormed han selv starter og slukker sine metronom-bevægelser. At han selv er herre over sine bevægelser, synes at give ham en særlig status blandt de andre, og han nyder deres respekt. Han synes mere selvstændig og tilfreds end de øvrige, der nysgerrigt iagttager ham. Han har en større frihed end dem.

Senere skal der kun et pust til for at få dem til at vippe som metronomer, og snart gynger de rundt i alle retninger, men stadig uden at flytte fødderne ud af stedet. De vælter endda om på gulvet, hvorfra nogen nemt kommer på fode igen – ligesom en væltedukke, mens andre må have hjælp fra deres sidemænd. De er alle i samme fastlåste situation, men de tackler deres skæbne vidt forskelligt. En mister besindelsen og vrider sig hysterisk fra side til side, som vil han skrue sig ud af sit fodtøj. Snart efterligner de andre ham i deres jagt på at slippe løs. Men da en finder på at løsne snørebåndene i støvlerne, bliver hun snart stoppet af sine sidemænd. Med overvågning holder de hinanden fast i deres fastlåste situation. Og de er ikke bange for at gribe til vold eller ligefrem mordforsøg for at fastholde hinanden i rækken.

Det handler om frihed og mangel på samme i værket Correction. Hvor meget frihed behøver et menneske, eller hvor lidt kan det nøjes med? Værket er skabt af syv dansere fra det tjekkiske dansekompagni VerTeDance, så derfor er det også næsten umuligt ikke at perspektivere til Tjekkiets kommunistiske fortid, dengang borgernes frihed var yderst begrænset. I 2014 blev Correction kåret som årets danseforestilling i Tjekkiet.

Premieren på Correction i Dansehallerne i går aftes var startskuddet på en 5-dages tjekkisk kulturfestival i København. Festivalen Prag dage i København byder også på dukketeater, film, musik og madoplevelser frem til den 20. september.

tjekkeisk dans

Foto: Vojtěch Brtnický

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Følg med i kommentarerne
(Læs om hvad RSS er)