Litteratur & film · tags: , .

Da duerne forsvandt

Sofi Oksanens roman Da duerne forsvandt (2013) er en kakofoni af stemmer, som gør det temmelig besværligt at læse bogen, men når nu det handler om identitetsforviklinger, er det måske meget passende med de mange stemmer/synsvinkler?

Scenen er igen Estland – før, under og efter Anden Verdenskrig. Roland er forlovet med Rosalie, og Rosalies kusine Juudit er gift med Rolands fætter Edgar.

Roland er frihedskæmperen, Juudit den passive medløber, og Edgar über-skurken. Han er inspireret af den historiske karakter Edgar Meos, som under skiftende identiteter arbejdede for både nazisterne og KGB. Den samvittighedsløse Edgar lever en kamæleon-tilværelse og påtager sig først identiteten Fürst, senere bliver han kammerat Parts, der omskriver historien.

I Da duerne forsvandt tematiserer Sofi Oksanen historieskrivning – og sandheden af den.

Da duerne forsvandt er slet ikke så god som Sofi Oksanens roman Renselse, men jeg nyder meget hendes sanselige sprog.

Da duerne forsvandt er udgivet af Rosinante. Foto: Rosinante.

Da duerne forsvandt er udgivet af Rosinante. Foto: Rosinante.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Følg med i kommentarerne
(Læs om hvad RSS er)